Svar: Tynd mave?

2. februar 2024

Alder:
17 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til:)

Du beskriver din datter som en pige, der generelt trives, og virker glad og frisk. Der er altså ikke noget, som tyder på, at hun skulle have en maveinfektion eller lignende, der kan forklare hendes tendens til tynd mave.

Du fortæller også, at I generelt spiser sundt og laver retter, hvor I alle kan spise det samme, og at din datter generelt er god til at spise varieret. Det er super godt! Men, det kunne godt tænkes, at din datter har det, man kalder for Toddlers Diarré.

Toddlers Diarré se ofte hos børn i 1-2.5 års alderen, det kan dog også ses hos både yngre og ældre børn. Det er en helt godartet tilstand, som skyldes, at barnet tilbydes lidt for sund kost - det vil sige f.eks. lidt for mange kostfibre og frugt. Det vil sige, at det opstår, når maden er sammensat lidt forkert. Hvis I spiser meget sundt - altså spiser mange grøntsager, råkost, spiser fuldkorn osv. så kan det være lidt for meget for jeres datter og for meget for hende mave- tarmfunktion. Hun må gerne spise sundt, men hun har stadig brug for at få lidt ekstra fedtstof og færre fibre, end I voksne f.eks. spiser.

Derfor vil jeg anbefale dig, at du lige nu ser lidt på sammensætningen af hendes kost:

- Hvis hun spiser større mængder fibre fra f.eks. grøntsager og groft brød, så vil det være rigtig godt, at du vælger lettere fordøjelige fødevarer. Det kan f.eks. være kogte eller dampede grøntsager, eller grøntsager bagt i ovnen. Det kan også være lysere (hvide) brødtyper i stedet for fuldkornsbrød, og hvis du vælger brød med et højt fiberindhold, så vil det være godt at give brød uden hele kerner. Hvis I spiser pasta, så er det fint med fuldkornspasta en gang imellem, men giv også gerne de lysere hvedetyper.

- Hvis hun drikker juice, saft eller spiser tørret frugt, så kan det være en god idé, at du reducerer mængden af disse fødevarer. Tilbyd hende ...

Annonce

... vand og mælk at drikke, og frisk frugt og bær er bedre end tørret frugt. Melon, pærer, blommer, svesker, vindruer og citrusfrugter kan dog godt have tendens til at sætte lidt ekstra gang i maven, så hold igen med disse typer. Giv f.eks. lidt banan eller f.eks. revet æble eller æblemos i stedet.

- Tilbyd hende fedt nok. Det er vigtigt, at hun stadig får smør eller smørbart produkt på sit brød, at hun tilbydes sovs sammen med sin mad. Hun må også gerne få lidt mayonnaise, dressing eller I kan lave f.eks. humus lavet med lidt olie. Det er også godt, hvis I kan tilbyde hende sunde fedtstoffer fra f.eks. avokado og hakkede nødder. Sunde fedstoffer er vigtige i forhold til at regulere fordøjelsen.

- Vær opmærksom på, at hun stadig er så lille, at hun kan have svært ved at tygge maden tilstrækkeligt. Hvis hun ikke kan tygge kerner og lignende, så vil de komme hele ud i bleen. Det giver tynd mave, og hun vil ikke kunne optage næringen tilstrækkeligt fra dem. Derfor er det vigtigt, at hun er i stand til at tygge den mad, som I tilbyder hende:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du på denne måde kan ændre i hendes kostsammensætning, så tænker jeg, at du i løbet af få dage burde begynde at se en ændring i hendes afføringsmønster. Hvis ikke det ændrer sig, eller hvis du ikke mener, at hun spiser for fiberrigt og sundt, så ja - så vil det være en god idé, at du drøfter det med jeres læge.

Jeres datter skal ikke gå rundt og have diarré. Hendes afføring skal være blød, så hun kan komme af med den, men den skal ikke være tynd. Hvis det fortsætter vil det være relevant at tale med lægen om, hvorvidt det bør tages afføringsprøver, så man kan finde ud af, hvad årsagen kan være. Hvis hun får andre symptomer - får feber, bliver dehydreret og generelt virker til ikke at have det godt, så synes jeg ikke, at I skal se tiden an.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:) Rigtig meget held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla